صفحه اصلی > اخبار 


  چاپ        ارسال به دوست

حجت‌الاسلام والمسلمین عالی در شصت و سومین جلسه اخلاق نظارت و بازرسی:

«عمل صالح در لحظه» باعث برکت در تمام عرصه‌های زندگی انسان می‌شود

به گزارش روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود عالی در شصت و سومین جلسه اخلاق نظارت و بازرسی که با حضور رئیس، معاونین و کارکنان سازمان برگزار شد، با بیان اینکه یکی از برکات ماه مبارک رمضان که همه به آن نیاز داریم شنیدن موعظه در این ماه است، خاطرنشان کرد: در ماه مبارک رمضان دل‌ها آماده‌تر و اجازه می‌دهد انسان از موعظه‌ها استفاده بیشتر کند. در روایت آمده گاهی اوقات پیامبر اکرم(ص) به جبرئیل می‌فرمود که مرا موعظه کن یا آنکه امیرالمؤمنین(ع) به ابوذر گفت مرا موعظه کن. ابوذر در پاسخ به امام علی(ع) گفت یا علی من چه بگویم که شما ندانی و حضرت فرمود «در شنیدن اثری است که در دانستن نیست». یا در قرآن آمده حضرت سلیمان(ع) از مورچه خواست که او را موعظه کند. بنابراین گاهی اوقات جایگاه و مقام موعظه شنونده بالاتر از موعظه کننده است.

این استاد اخلاق با اشاره به اینکه موعظه علم نیست، تصریح کرد: ما دو آفت داریم که یکی جهل و دیگری غفلت است. درمان جهل، علم است که انسان جاهل باید یاد بگیرد. اما آفت دیگر غفلت است که مربوط به انسان‌های عالم است. یعنی انسان می‌داند ولی از همین می‌دانم‌ها چوب می‌خورد و دانستنش حجاب اوست. درمان این آفت دوم با علم و دانستن نیست. بلکه درمانش موعظه است. بنابراین یکی از فضاهایی که به ما اجازه می‌دهد که از آیات قرآنی و کلمات معصومین(ع) استفاده کنیم، ایام ماه مبارک رمضان است.

وی با بیان اینکه «یکی از مفاهیم زیبای قرآن و روایات که فقط در معارف دینی اسلام عنوان شده ، برکت است»، افزود: این مفهوم فقط در آیات و روایات به آن اشاره شده است؛ اینکه انسان چه کار کند که زندگی، عمر، علم و مالش برکت داشته باشد. به عبارتی زندگی با برکتی داشته باشد. چرا که اگر زندگی بی‌برکت باشد، بی‌ارزش است و رشد و محصول ندارد. برکت یکی از زیباترین مفاهیم دینی است که آیات و روایات به ما یاد داده‌اند. عالمی تعریف می‌کرد وقتی منزل یکی از بزرگان رفته بود طبق دعاهای عادی به میزبان گفته خداوند به شما طول عمر بدهد که میزبان هم در پاسخ گفت خداوند به شما عرض عمر بدهد. معنای عرض عمر را پرسید که آن بزرگ گفت منظور همان کیفیت عمر است. چرا که شیطان هم عمرش طولانی بود ولی تنها شیطنتش را بیشتر کرده و طول عمرش کیفیت نداشته است. در همین  راستا ممکن است برخی به‌اندازه 60 سال عمر بیشتر نکرده باشند ولی عمرشان به‌اندازه 600 سال برکت داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین عالی ادامه داد: یکی از آرامگاه‌های معروف شهرری مربوط به ابوجعفر محمد بن علی بن حسین بن موسی بن بابویه قمی معروف به شیخ صدوق و ابن بابویه است. پدر ایشان که در قم مدفون است تا 50 سالگی فرزندی نداشت. ایشان خدمت حسین بن روح سومین نائب امام زمان(عج) رسید و خواست که ایشان از حضرت بخواهند دعایی برای فرزندآوری ایشان داشته باشد. امام زمان(عج) در نامه‌ای مکتوب نوشتند که یا علی بن بابویه به‌زودی برای تو فرزند مبارکی به دنیا خواهد آمد و در نهایت خداوند شیخ صدوق را به او داد. شیخ صدوق تنها 70 سال عمر کرد اما در همین 70 سال 300 کتاب نوشت که یکی از آن‌ها یعنی «من لا یحضره الفقیه» از منابع اصلی حدیث شیعه است. همچنین شیخ صدوق شاگردان متعددی تربیت کرد که یکی از آنان شیخ مفید است. بنابراین این ولد(شیخ صدوق)، مبارک است و عمرش برکت دارد.

وی با بیان اینکه «برخی دنبال برکت زندگی هستند» تصریح کرد: شاید بشود با دکور مغازه و چراغ‌های پرنور چشم مشتری را به زندگی خود جلب کرد ولی چشم خدا را باید با چیزهای دیگر جلب کرد. زندگی برخی برکت ندارد؛ در زندگی‌شان رشد نیست؛ محصول ندارد. این در حالی است که پیامبر اکرم(ص) صبح به صبح دعا می‌کرد که « اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ خَیْرَ هَذَا الْیَوْمِ وَ نُورَهُ وَ هُدَاهُ وَ بَرَکَتَهُ» و یا به حضرت علی(ع) می‌فرمود که هر جا رفتی اولین دعایت هنگامی که می‌خواهی نازل بشوی این باشد که «خدایا جایگاه مرا با برکت قرار بده.» این در حالی است که در علوم انسانی، خبری از این مفاهیم نیست و فقط و فقط قرآن و اهل بیت(ع) هستند که بر این مفهوم دست گذاشته‌اند که اگر در زندگی بود ارزشمند است و اگر نبود زندگی خاصیت ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین عالی ادامه داد: تبریک، مبارک، تبرک، برکه و... هم خانواده برکت هستند. معمولاً به‌جایی که آب نسبتاً زیادی جمع شده و ماندگار باشد برکه می‌گوییم. بنابراین برکت سه عنصر دارد؛ یکی خیر(فایده) و خاصیت است و دیگری زیاد بودن و سوم ماندگاری آن است. هر چه این سه عنصر را داشته باشد برکت گفته می‌شود.

وی افزود: بسیاری کتاب نوشته‌اند که در کتابخانه‌ها خاک می‌خورد ولی یک کتاب، «مفاتیح‌الجنان» شد که کنار قرآن در همه منازل استفاده می‌شود. بنابراین این کتاب، بابرکت شد. مرحوم علامه طباطبایی در جلد هفتم تفسیر المیزان عنصر چهارمی را برای برکت گفته‌اند که آن زیاد بودن محسوس نیست. بنابراین زیادت هایی است که محسوس نبوده و به حس نمی‌آید. ماه مبارک رمضان، ماه بابرکتی است. اما این ماه مانند سایر ماه‌های سال تنها 30 روز است ولی چه خاصیتی دارد که نفس روزه دار ذکر، خوابیدن آن عبادت و قرائت یک خط قرآن در ماه مبارک رمضان معادل یک ختم قرآن است؟! شب قدر یک شب بیشتر نیست و از جهت کمیت همان هفت ساعت شب قبل و بعد است ولی قرآن می‌فرماید این شب، شب مبارکی است. برکت این شب محسوس نیست. اما اگر انسان بتواند اعمال شب قدر را انجام داده و آن را درک کند، همان یک شب به‌اندازه هزار ماه است. قرآن می‌فرماید لیله القدر بهتر از یک عمر بندگی کردن و عبادت کردن است. خلاصه آنکه برکت یک نمکی است که خدا باید در زندگی انسان‌ها بپاشد و با حساب‌های عادی و مادی هماهنگ نیست.

حجت الاسلام والمسلمین عالی در پایان با طرح این سؤال که «چکار کنیم که زندگی ما با برکت باشد؟!» گفت: یکی از چیزهایی که در روایت آمده که باعث برکت در تمام عرصه‌های زندگی می‌شود،«عمل صالح در لحظه‌ها» است. عمل صالح در لحظه یعنی یک لحظه‌هایی در زندگی برای انسان پیش می‌آید که نمی‌ایستد. به تعبیر پیامبر(ص) مثل نسیم است که به انسان می‌خورد و انسان باید از آن استفاده کند. در یک لحظه انسان می‌تواند یک آبرو بخرد یا دستی را بگیرد.  این لحظه آن‌قدر سریع است که عقل انسان فرصت محاسبه کردن و سبک و سنگین کردن ندارد و ذات انسان بیرون می‌ریزد. حر در یک لحظه تصمیم گرفت و به سپاه امام حسین(ع) آمد و از قعر جهنم به‌جایی رسید که تا آخرالزمان کسی بخواهد شهدای کربلا را سلام بگوید باید دست به سینه ایستاده و بگوید: بابی انت و امی. لذا اگر قدر لحظه‌ها را دانستیم و به‌موقع عمل کردیم ان‌شاءالله برکت در زندگی‌مان جاری می‌شود.


١٦:٠٥ - چهارشنبه ٢ تير ١٣٩٥    /    شماره : ١٨٤٨    /    تعداد نمایش : ٤٨٤٧







شعار سال ۱۳۹۸: رونق تولید
گزارش تصویری
محتويات مرتبط
سخن روز
مقام معظم رهبری: توقع من اجرای تصمیمات قاطع، عملی و بدون ملاحظه در مبارزه با فساد است